Perkara pertama dahulu, apakah pertaruhan esports? Nah, esports ialah sebarang jenis pertandingan permainan video yang dimainkan antara pasukan atau individu. Perbezaan utama dengan permainan video tradisional ialah pemain bersaing dengan diri mereka sendiri dalam sukan dan bukannya sistem komputer. Jadi, pada asasnya, tidak ada perbezaan yang bermakna antara pertaruhan sukan dan pertaruhan tradisional. Cuma kali ini, staking adalah pada pertandingan maya seperti lumba kereta, lumba kuda, bola sepak, PUBG, dll.
Menariknya, perjudian esports menjejaki akarnya kembali ke tahun 40-an apabila permainan video pertama melihat cahaya. Kemudian pada tahun 50-an, Tennis for Two telah diperkenalkan sebagai permainan maya kompetitif pertama.
Selepas itu, perkara-perkara terus meletup untuk sukan, dengan pemain cemerlang diiktiraf pada tahun 80-an. Lebih banyak pertandingan e-sukan telah diperkenalkan berikutan peningkatan teknologi internet dan permainan PC pada tahun 90-an, terima kasih kepada permainan seperti Doom, StarCraft, Tetris, dsb. Hari ini, e-sukan adalah tunjang utama dalam industri perjudian.