Bergantung pada siapa yang anda tanya, pertaruhan sukan boleh menjadi sukar atau agak mudah. Bagi pemula, semuanya melibatkan adil memilih acara sukan, memilih pasukan, mempertaruhkan jumlah dan mengharapkan yang terbaik. Lebih baik lagi, kebanyakan petaruh sukan baharu bertaruh pada pasukan atau acara yang telah mereka ikuti. Kesederhanaan semata-mata ini sudah pasti mengapa pertaruhan sukan terkenal di seluruh dunia.
Tetapi untuk pemain berpengalaman, kesederhanaan dan keuntungan tidak boleh dikelirukan. Walaupun sesiapa sahaja boleh membuat pertaruhan sukan, tidak semua orang boleh memenangi pertaruhan. Ini kerana seorang petaruh sukan yang berjaya mesti melaburkan masa dan usaha yang mencukupi dalam penyelidikan dan strategi. Pendek kata, ia memerlukan sedikit komitmen dan kerja keras untuk mencipta niche dalam industri ini.
Sebagai contoh, calon petaruh harus tahu tentang pasaran dan kemungkinan pertaruhan yang popular. Dari situ, teruskan untuk menyelidik statistik kritikal seperti bentuk terkini, tempat sendiri/tempat lawan, head-to-head, cuaca, pemain yang hilang dan banyak lagi. Secara keseluruhan, mengetahui kebanyakan statistik ini boleh mendedahkan lebih banyak tentang keupayaan pasukan untuk menang.
Ia juga penting untuk diingat bahawa laman web buku sukan mempertimbangkan banyak faktor sebelum menetapkan kemungkinan. Oleh itu, pertaruhan bertanggungjawab untuk mempertimbangkan segala-galanya yang boleh menjejaskan keputusan perlawanan. Jadi, kumpulkan sebanyak mungkin maklumat.
Nasib baik, pakar di sini di BettingRanker berdedikasi untuk mempersenjatai petaruh dengan semua maklumat penting untuk berjaya. Berikut ialah beberapa panduan utama untuk dibaca:
- Bagaimana untuk – Dalam dunia pertaruhan sukan, sesetengah perkara mungkin kelihatan mudah tetapi mencabar untuk dikuasai. Tetapi dengan kandungan cara yang bernas, menguasai pertaruhan sukan adalah cepat dan mudah. Panduan di sini mengajar petaruh cara membuat pertaruhan, memilih pasaran yang betul, cara kemungkinan pertaruhan dikira dan menyelesaikan kebanyakan masalah pertaruhan sukan.
- Strategi – Apabila ia mengenai memilih sistem pertaruhan sukan yang sempurna, pendapat berbeza. Walau apa pun, panduan di sini membentangkan strategi kemenangan terbaik untuk meningkatkan keuntungan dalam masa yang singkat. Strategi pertaruhan digunakan untuk pasaran popular seperti bola sepak, golf dan besbol.
- Penjelasan – Maklumlah, memulakan perjalanan pertaruhan baharu boleh menjadi sangat menggembirakan. Nasib baik, panduan pertaruhan teratas ini akan memegang tangan anda melalui proses. Anda akan memahami dengan jelas jenis pertaruhan, mekanik pertaruhan sukan, petua perjudian yang bertanggungjawab, pertaruhan esport dan banyak lagi.
- Kemungkinan – Adalah bodoh untuk berfikir tentang meletakkan taruhan pada acara sukan tanpa mendapat cengkaman yang baik pada kemungkinan pertaruhan. Jadi, simpan di sini untuk mengetahui jenis utama kemungkinan pertaruhan dan cara mereka membayar.
Seperti mana-mana dunia perjudian lain, pertaruhan sukan penuh dengan istilah yang mengelirukan. Malah, jangan letak pertaruhan itu tanpa mempelajari beberapa istilah ini. Jadi, di bawah ialah jadual dengan semua istilah pertaruhan sukan tradisional untuk difahami:
- Tindakan - Pertaruhan atau pertaruhan.
- AET - Menambah Masa Tambahan atau hanya masa tambahan
- Menentang penyebaran - Keputusan permainan, yang termasuk penyebaran mata
- American Odds - Peluang pertaruhan berdasarkan 100 unit. Ia adalah alternatif kepada kemungkinan perpuluhan atau pecahan dan menampilkan tambah (-) dan tolak (+) untuk menunjukkan kegemaran dan underdog, masing-masing.
- Bankroll - Jumlah keseluruhan dana untuk tujuan perjudian
- Bonus - Insentif atau ganjaran yang ditawarkan oleh buku sukan kepada pemain baharu dan setia
- Bookie - Bentuk pendek bookmaker, oddsmaker atau linemaker. Bookie menetapkan kemungkinan pasaran pada buku sukan
- Chalk - Pasukan atau pemain yang menjadi kegemaran hangat untuk acara tersebut
- Garis Penutup - Di mana penyebaran mata adalah pada permulaan permainan
- Skor Betul - Pertaruhan untuk meramalkan markah akhir permainan dengan betul
- Odds Perpuluhan - Kadang-kadang dipanggil odds Eropah, ini adalah jenis ganjil terutamanya di pasaran Eropah. Mereka diwakili oleh perpuluhan
- Dime - Ia merujuk kepada pertaruhan bernilai $1,000, $100 atau $10
- Anjing - Bentuk pendek pasukan yang tidak diunggulkan atau pasukan yang kurang berkemungkinan menang
- Peluang Berganda - Mempunyai dua pilihan untuk memenangi pertaruhan. Sebagai contoh, bertaruh pada kekalahan atau seri dalam satu perlawanan
- Edge - Kelebihan petaruh berbanding buku sukan dan sebaliknya
- Wang Pun - Pertaruhan $100 untuk memenangi $100
- Odds Tetap - Odds yang tidak berubah selepas meletakkan taruhan
- Odds Pecahan - Odds disenaraikan dalam bentuk pecahan. Sebagai contoh, 1/3 dan bukannya -300 dalam kemungkinan Amerika
- Pemegang - Jumlah amaun pegangan pada permainan
- Handicapping/Halicapper - Seorang petaruh yang menganalisis pertaruhan sebelum meletakkan pertaruhan
- Pertaruhan dalam permainan - Nama lain untuk Pertaruhan Langsung
- Jus - Komisen pembuat taruhan daripada memenangi pertaruhan
- Lock - Kegemaran hangat untuk memenangi permainan
- Longshot - Memihak kepada underdog dalam pertaruhan
- Moneyline - Kemenangan atau kerugian langsung tanpa spread mata
- Tiada Tindakan - Permainan yang tidak memerlukan pertaruhan lagi
- Odds on Favorite - Pasukan atau permainan yang mungkin akan menang
- Oddsmaker - Nama lain untuk bookmaker atau linemaker
- Pertaruhan Atas/Bawah - Markah gabungan oleh kedua-dua pasukan atau pemain adalah lebih atau kurang daripada apa yang ditetapkan oleh pembuat taruhan
- Props Pemain - Pertaruhan pada tindakan pemain individu semasa permainan. Seperti, pemain pertama yang menjaringkan gol atau mendapat kad kuning
- Point Spread - Angka yang diputuskan oleh pembuat garis untuk mewakili perbezaan antara pasukan yang kalah dan yang menang
- Sharp - Seorang pertaruhan sukan profesional yang bijak
- Stim - Pertukaran talian yang mendadak kerana banyak pertaruhan
- TKO - Kalah Mati Teknikal
- Jumlah - Jumlah gabungan mata yang dipilih oleh pemain untuk dijaringkan oleh pemain atau pasukan
- Wire-to-Wire - Pertaruhan bahawa pasukan akan mendahului pada setiap suku atau separuh permainan
- Underdog - Pasukan atau pemain yang mempunyai peluang panjang atau kurang berkemungkinan untuk menang
- Pertaruhan - Pertaruhan yang diletakkan pada buku sukan