Pertaruhan ialah pertaruhan sesuatu (selalunya wang) pada acara tertentu dengan keputusan yang tidak diketahui dan tidak pasti. Ini dilakukan dengan niat untuk memenangi sesuatu yang bernilai, sekali lagi, biasanya wang. Pertaruhan memerlukan tiga faktor: jumlah atau objek yang dipertaruhkan, peluang untuk menang dan hadiah.
Pertaruhan sukan ialah satu bentuk pertaruhan tentang siapa yang memenangi acara sukan. Niat daripada bertaruh pada sukan hampir selalu untuk memenangi wang. Kebarangkalian untuk menang sentiasa, paling baik, tekaan terpelajar. Sentiasa ada ruang untuk kekecewaan, penarikan diri atau kehilangan kelayakan dalam dunia sukan.
Idea pertaruhan atau perjudian bermula sejak sekurang-kurangnya 3000 SM apabila orang menggunakan dadu 6 belah pertama di Mesopotamia. Pertaruhan sukan yang pertama diletakkan semula di Rom purba, pada pertarungan gladiator dan perlumbaan kereta kuda. Pertaruhan hanya boleh diletakkan dalam komuniti Rom.
Pertaruhan sukan seperti yang kita tahu ia tidak digunakan sehingga abad ke-18. Pada masa itu, perlumbaan kuda mula mempunyai lebih daripada dua ekor kuda, dan ketika itulah idea bertaruh pada salah satu kuda itu muncul.
Akhirnya, pada akhir 1800-an, undang-undang telah ditubuhkan di AS dan Kanada, menghalang perusuh daripada mengatasi industri ini sepenuhnya. Selepas itu, sangat sedikit yang dilakukan dalam dunia pertaruhan untuk memastikan undang-undang dikemas kini dan ditetapkan sehingga internet mula dimainkan.